فاکتورهای سئو

شاید از  قبلاً بدانید که Google بیش از 200 فاکتور رتبه بندی را در الگوریتم خود استفاده می کند …

برخی ثابت شده است.

برخی بحث برانگیز هستند.

دیگران گمانه زنی سئو SEO هستند.

اما همه آنها اینجا هستند.

فاکتورهای سئو :  دامنه – Domain Factors
فاکتورهای سئو : سطح صفحه – Page-Level Factors
فاکتورهای سئو : سطح سایت – Site-Level Factors
فاکتورهای سئو : بک لینک – Backlink Factors
فاکتورهای سئو : کاربر – User Interaction
قوانین خاص الگوریتم گوگل – Special Google Algorithm Rules
فاکتورهای سئو : برندینگ  –  Brand Signals
فاکتورهای سئو : سایت اسپم در سایت – On-Site Webspam Factors
فاکتورهای سئو : اسپم خارج از سایت – Off-Site Webspam Factors

 

 

فاکتورهای سئو :  دامنه – Domain Factors

 

1 . عمر دامنه:

در این ویدئو ، مت کاتس Matt Cutts از Google اظهار داشت:

“تفاوت دامنه ای با شش ماه قدمت نسبت به یک ساله واقعاً اصلاً زیاد نیست.”

متیو «مت» کاتس مهندس نرم‌افزار آمریکایی است. او پیشتر رئیس سابق بخش وب اسپم تیم گوگل بود .مت پس از ترک این تیم در حال حاضر در تیم کیفیت و مسائل بهینه‌سازی موتور جستجو گوگل فعالیت دارد.

به عبارت دیگر ، عمر دامنه یک فاکتور سئو سایت هست . اما آنقدر مهم نیست.

2. کلمه کلیدی  در دامنه :

داشتن کلمه کلیدی در دامنه بدین منظور هست که آن کلید واژ در نام دامنه وجود داشته باشد مثلا برای ما کلمه سئو در نامه دامنه باشد . مانند دامنه mrseo.ir که کلمه seo در آن وجود دارد .

داشتن یک کلمه کلیدی در نام دامنه شما باعث افزایش سئو SEO در گذشته نمی شود. اما هنوز هم به عنوان یک سیگنال مربوطه است  می کند.

تجربه شخصی نشان می دهد که این فاکتور بی تاثیر نیست . اما اگر هم مهم باشد به اندازه یک فاکتور ارزش دارد . بهتر از آن برند سازی است مثلا بهتر دامنه برای جستجو google هست و در دامنه آن search وجود ندارد . بهترین فروشگاه اینترنتی amazon هست و کلمه store یا مشابه آن در نام دامنه وجود ندارد . بزرگترین سایت صفحات اجتماعی facebook هست و کلمه social داخل آن نیست .

فاکتورهای مهمتری هست که بیشتر باید به آنها توجه کرد .

 

3 .کلمه کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه:

دامنه ای که با کلمه کلیدی مورد نظر شروع می شود نسبت به سایتهایی که یا آن کلمه کلیدی را در دامنه خود ندارند (یا کلمه کلیدی را در وسط یا انتهای دامنه خود دارند) تفاوت دارد.

تجربه شخصی : دامنه هایی که کلمه کلیدی مورد داخل آن باشد را می توان یکی از فاکتورهای سئو در نظر گرفت. خیلی بهتر است کلمه کلیدی اولین کلمه باشد . ما توصیه برندینگ را داریم یعنی برای نام دامنه از برند خود استفاده کنید . البته اگر چند سایت دارید خوبی یکی را با کلمه کلیدی در نظر بگیرید .

 

4. تمدید چندین سال دامنه

هر  چقدر شما دامنه را برای مدت طولانی تری خرید کنید بهتر است . مثلا به جای یکسال ، 5 سال دامنه را تمدید و خرید کنید .

گوگل می گوید :

“دامنه های ارزشمند (قانونی) اغلب برای چندین سال پیش پرداخت می شوند ، در حالی که دامنه های دیگر  بندرت برای بیش از یک سال مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین ، تاریخ انقضا  دامنه در آینده می تواند به عنوان عاملی در پیش بینی قانونی و ارزشمند بودن دامنه مورد استفاده قرار گیرد. ”

 

5. کلمه کلیدی در زیر دامنه:

وب سایت معروف  Moz تایید  می کند که یک کلمه کلیدی که در زیر دامنه ظاهر می شود می تواند باعث افزایش رتبه شود.

5. کلمه کلیدی در زیر دامنه:
یکی از فاکتورهای سئو سایت وجود کلمه کلیدی در ساب دامنه آدرس وب سایت می باشد .

6. سابقه دامنه:

گاهی گوگل سابقۀ تاریخی سایت‌هایی که قبلاً مالک دیگری داشته را دوباره از نو تنظیم می‌کند. این امر موجب می‌شود لینک‌هایی که به دامنه ارجاع داده شده بود، از بین برود. در موارد خاص هم ممکن است جریمه و پنالتی گوگل از مالک قبلی به شخص جدید منتقل شود. قبل از خرید دامنه از وجود مشکلات اینچنینی مطمئن بشوید .

7. Emd یا دامنه یکسان با کلمه کلیدی

EMD یا Exact Match Domain (دامنه دقیقاً یکسان) به این معنی است که دامنۀ یک سایت دقیقاً همان کلمۀ کلیدی هدف باشد؛ مثلاً Seo.com

یکسان بودن نام دامنه با کلمه کلیدی به گوگل کمک می‌کند که بتواند حوزه کاری شما را تشخیص دهد. البته اگر سایت شما باکیفیت و حرفه‌ای باشد EMD یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می‌شود؛ سایت‌های ضعیف زیاد، این مورد کمکشان نمی‌کند.

مت کاتز در سال 2012 در این‌باره گفت:

تغییراتی که در الگوریتم‌های گوگل اتفاق افتاده، سایت‌های بی‌کیفیتی که از دامنه کاملاً یکسان استفاده می‌کنند را کمتر در نتایج گوگل نمایش می‌دهند.

به تجربه ما دریافتیم که  دامنه ها یکسان کمک بسیار خوبی برای سئو سایت هستند . البته فاکتورهای دیگر تاثیر گذار هستند . البته امروز دیگر تهیه اینگونه دامنه هاس سخت شده است و بهتر است که ما روی محتوای سایت و به روز رسانی مطالب سایت بیشتر از این فاکتور دقت کنیم .

 

8. اطلاعات WHO IS دامنه

با ثبت هر دامنه ای ، اطلاعات ثبت کننده  به عنوان صاحب دامنه در سایت WhoIs ثبت می گردد. این اطلاعات را دیگران با WHO IS گرفتن می توانند ببینند ، البته این در صورتی است که آن اطلاعات خصوصی نشده باشد .  شما می‌توانید این اطلاعات را در حالت خصوصی (private) قرار دهید یا در حالت عمومی (public) باشد که همه بتوانند آن را ببینند؛ اما خصوصی کردن اطلاعات برای گوگل کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد و فکر می‌کند شما دارید چیزی را مخفی می‌کنید.

مت کاتس می گوید :

وقتی که دامنه آنها را چک کردم، همه آنها از ” سرویس حفاظت از حریم خصوصی “برخوردار بودند. این نسبتا غیر معمول است … داشتن دامنه شخصي و حفاظت شده،به صورت خودکار بد نیست، اما هنگامی که شما دارای یک کسب و کار عمومی هستید و این مورد را استفاده می کنید، نشان می دهد که شما می خواهید چیزی را از کسی پنهان نمایید.
 

تجربه شخصی : من توصیه می کنم اگر منعی ندارید و سیاست کاری شما را ملزم به خصوصی کردن اطلاعاتتان نمی کند . اطلاعات خود را به صورت عمومی در هویز نشر بدهید .

می توانید مقاله ما را در این زمینه مطالعه کنید :تاثیر اطلاعات WHO IS بر سئو سایت

 

WHO IS  دامنه  چیست؟

هر ساله هزاران سازمان ، کسب و کار و افراد موجودیت آنلاین خود را به صورت وب سایت ، پروفایل رسانه های اجتماعی و غیره ایجاد می کنند. برای ایجاد یک وب سایت ، اولین قدم ثبت دامنه شما است. هنگام ثبت دامنه ، هر فرد باید است منحصر به فرد خود را ارائه دهد و اطلاعات شخصی مانند نام ، ایمیل، شماره تماس  ، آدرس و غیره. این اطلاعات به عنوان اطلاعات داده WHOIS نامیده می شود. ثبت کننده شما از شما می خواهد که تمام اطلاعات شخصی مورد نیاز را تحت ICANN پر کنید.

می خواهید از دامنه خود WHOIS بگیرید ؟

می توانید روی یکی از لینک های زیر کلیک کنید .

https://www.whois.com

https://who.is

بعد از لود  و باز شدن سایت ، نام دامنه خود را در فیلد مشخص شده وارد کنید و کلید سرچ را کلیک کنید . اطلاعات داده WHOIS دامنه شما نمایش داده می شود .

 

9 . صاحب سایت مجازات شده

اگر Google شخص خاصی را به عنوان شخص ناخواسته شناسایی کند ، منطقی است که آنها سایر سایتهای متعلق به آن شخص را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

10. تاثیر دامنه سطح بالا کشوری در سئو

در مقابه پیش‌نیاز که به‌صورت کامل و مفصل به موضوع دامنه و انواع دامنه پرداختیم. دامنه‌های سطح بالا (TLD) را معرفی کردیم. یکی از انواع این این نوع دامنه، دامنه سطح بالا کشوری بود. دامنه‌هایی که مربوط به یک کشور خاص هستند و از نام آن‌ها در انتهای دامنه استفاده می‌شود.

اگر رتبه گوگل در یک کشور خاص برای شما اهمیت دارد، استفاده از دامنه‌هایی که مربوط به کشور خاص موردنظر شما هستند، می‌تواند در سئو و رتبه‌بندی سایت در گوگل به‌کمک شما بیاید.

برای مثال اگر در ایران قصد دارید روی کلمه کلیدی رتبه بهتری داشته باشید، می‌توانید از دامنه دات آی‌آر .ir استفاده کنید. استفاده از دامنه سطح بالا کشوری استفاده کنید و در نام دامنه کلمه‌ کلیدی‌تان را به‌کار ببرید، می‌توانید با ارائه محتوا کاربری و با کیفیت، رتبه خوبی در گوگل کسب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید